Zeker op de been

Je kunt zelf al redelijk veel makkelijke aanpassingen maken in je dagelijks leven om te voorkomen dat je valt. Met deze tips van beweegcoaches Annika en Henrieke sta jij sterker op je benen!

Volg een beweegprogramma.
Hiermee blijft je balans in orde en je spieren op sterkte. Maak regelmatig een ommetje als dat nog gaat bijvoorbeeld. Je kunt áltijd in beweging blijven.

Maak je huis veilig
Maak even het licht aan voordat je rond gaat wandelen door de woonkamer. Zelfs bij schemer kun je net die vouw in het tapijt al missen waardoor je lelijk kunt vallen. Een trap met leuning kan ook al veel ongelukken voorkomen. Net als een antislipmatje in de douche of in bad. Een redelijk simpele aanpassing, maar wel heel handig.

Stevige schoenen dragen
Op je slippers de trap af, is natuurlijk niet heel veilig. Probeer stevige schoenen aan te trekken met een zool met voldoende profiel en lage hak.

Check je ogen
Laat regelmatig je ogen controleren. Tijd voor een bril? Vergeet hem niet op te zetten! Ook als je al een brildrager bent, is het belangrijk om nog regelmatig te laten controleren of de sterkte nog wel klopt.

Spieren aanspannen
Je staat op en bent erg duizelig. Blijf waar je bent, span je been spieren goed aan en wacht tot het voorbij is voordat je wegloopt. Door het aanspannen van je benen begint je bloed weer goed te stromen en is de duizeligheid snel voorbij.

Bron: www.veiligheid.nl