Beweegtips voor thuis

We weten allemaal dat bewegen gezond is en dat u er fit van wordt. In deze tijd kan het wekelijkse bezoek aan de beweeggroep of vereniging helaas niet door gaan. Maar hoe zorgt u er voor dat u fit blijft? Dat kan al met kleine oefeningen die u thuis kunt doen. De beweegcoaches van Zederik in Beweging vertellen welke oefeningen dat zijn.

Bijna-zit en weer staan

Ga voor een stoel staan met de achterkant van de benen tegen de zitting en de voeten iets uit elkaar. Kijk recht vooruit en focus op één punt. Doe alsof u gaat zitten, als u bijna zit, ga dan weer staan. Doe dit 5 keer, neem ongeveer 30 seconden rust en herhaal deze serie 2 keer.

Knieheffen

Ga staan en til uw been in een hoek van 90 graden op. En zet de voet weer op de grond. Doe dit 5 keer, neem ongeveer 30 seconden rust en herhaal deze serie 2 keer. Wilt u het iets moeilijker maken? Zet dan uw voet niet meer neer, maar hou deze iets boven de grond.

Gewicht heffen

Neem twee flesjes van een halve liter. Hou in beide handen één flesje. Duw de ellebogen in uw zij. Buig uw armen, draai uw handen naar binnen en breng uw handen naar uw schouders. Strek nu uw armen, beweeg uw handen richting uw bovenbenen en daarna weer naar uw schouders. Herhaal dit 8 keer, neem ongeveer 30 seconden rust en herhaal deze serie 2 keer.

Appels plukken

Sta stevig op twee benen (of zittend stevig met de voeten op de grond). Strek één arm helemaal uit  richting het plafond. Kijk naar voren en maak u helemaal lang. Hou dit 3 tellen vast en wissel van arm. Herhaal dit 6 keer, neem ongeveer 30 seconden rust en herhaal deze serie 3 keer.

Hand- en vingeroefeningen

Maak een vuist en open de handen weer. Herhaal dit 5 keer.
Raak met alle vingers één voor één de duim aan. Herhaal dit 5 keer.
Draai beide handen/polsen 5 keer linksom en 5 keer rechtsom.

Vast moment

Probeer de oefeningen dagelijks op een vast moment uit te voeren. Zo komt het in uw dagelijkse ritme. Doe deze oefeningen bijvoorbeeld ‘s ochtends als u uit bed komt en ’s avonds als u naar bed gaat. Op deze manier begint u fris aan een nieuwe dag en eindigt u de dag fit. Als u merkt dat de oefeningen u gemakkelijk af gaan, kunt u er voor kiezen om de oefening wat vaker te herhalen. U kunt de herhalingen uitbouwen naar bijvoorbeeld 10 keer in plaats van 6 keer. Bouw dit rustig op.

We delen de beweegtips- en oefeningen op de website www.zederikinbeweging.nl en Facebook @ZederikinBeweging. Op YouTube vindt u ook beweegvideo’s. Wilt u meer bewegen, maar weet u niet zo goed hoe? Neem contact op met beweegcoach Stan via info@zederikinbeweging.nl of  06-22810286. Hij helpt u graag!